9 saveta za zdrave oči i zdrav vid

Zaštitite Vaše oči sa ovim savetima Očnog Instituta, Nacionalnog Instituta Zdravlja (SAD).

1. Redovno kontrolišite oči kod svog oftalmologa.

Preporuka za pregled očiju varira u zavisnosti od starosti i problema sa vidom. Generalno, odrasli treba da proveravaju vid i stanje očiju na svake 2 godine do 60 godina starosti, a godišnje nakon toga. Deca i odrasli sa povećanim rizikom od očnih oboljenja treba češće da rade redovne kontrole.

2. Uradite bar jedan pregled očiju na proširene zenice u okviru rutinske kontrole.

Pregled na proširene zenice je neophodan za rano otkrivanje određenih oboljenja uključujući glaukom i senilnu degeneraciju makule i sprečavanje gubitka vida. Oftalmolog će Vam staviti kapi u oči da Vam proširi zenice, što će mu omogućiti detaljno ispitivanje Vaših očiju.

3. Upoznajete se sa zdravstvenom istorijom svoje porodice.

Mnoga oboljenja koja uzrokuju ili povećavaju rizik za gubitak vida su nasledna (genetska). Razgovarajte sa svojom porodicom i podelite te informacije sa Vašim oftalmologom koji će preuzeti dodatne korake, na primer, češće kontrole i potrebnu dijagnostiku, a sve u cilju zaštite Vaših očiju i očuvanje vida.

4. Nemojte pušiti.

Studije pokazuju da pušenje oštećuje krvne sudove uključujući one u i oko očiju - i povećava rizik za gubitkom vida uzrokovan starosnom makularnom degeneracijom (AMD), kataraktom, glaukomom, dijabetskom retinopatijom, sindromom suvog oka. Ostavite pušenje, ili uopšte ne počinjite kako bi očuvali zdravlje Vaših očiju.

5. Jedite pravilno i održavajte normalnu telesnu težinu za svoje godine.

Ishrana bogata voćem i povrćem, posebno zelenišima i omega-3 masnim kiselinama koje možemo naći u lososu, tunjevini, semenkama bundeve, orasima, pasulju i drugim namirnicama mogu pomoći u zaštiti i zdravlju Vaših očiju i vida. Prekomerna težina / gojaznost povećava rizik za oboljenja kao što su glaukom i dijabetes koja mogu dovesti do gubitka vida.

6. Nosite naočare za sunce.

Američka akademija za očne bolesti preporučuje nošenje UV blokirajućih naočara za sunce kad god ste izloženi sunčevoj svetlosti - u bilo koje doba godine. Naočare za sunce treba da obezbede 99-100% zaštite od UVA i UVB zračenja. Šešir sa širokim obodom ili kapa takođe mogu pomoći u zaštiti očiju od sunca.

7. Odmarajte oči.

Koristite pravilo 20-20-20 ako redovno provodite duge sate čitajući ili pred kompjuterskim ekranom. Na svakih 20 minuta pogled sa vaše knjige ili ekrana fokusirati na nešto udaljeno 20 metara za 20 sekundi. Trepćite često da osvežite oči i da smanjite naprezanje očiju.

8. Zaštitite oči.

Uvek korisite zaštitu za oči, zaštitne naočare, naočare za sunce, poveze - kada kod je to potrebno na poslu, kod kuće i u igri. Zaštita za oči koja se obično sastoji od jake plastike (polikarbonata), može se naći u većini prodavnica sportske opreme, ili u Vašoj oftalmološkoj ordinaciji.

9. Ako nosite kontaktna sočiva, vodite računa o pravilnom održavanju.

Uvek korisite zaštitu za oči, zaštitne naočare, naočare za sunce, poveze - kada kod je to potrebno na poslu, kod kuće i u igri. Zaštita za oči koja se obično sastoji od jake plastike (polikarbonata), može se naći u većini prodavnica sportske opreme, ili u Vašoj oftalmološkoj ordinaciji.

Korisni saveti za čuvanje kontaktnih sočiva

Mnogi koji imaju problema sa vidom radije nose kontaktna sočiva nego naočare, ali često budu i nemarni kada je u pitanju održavanje i briga o sočivima i očima.

Ako želite bezbrižno da nosite sočiva morate biti pažljivi i znati osnovne savete i smernice.

Higijena

Spavanje

Nikada ne spavajte sa sočivima. Iako postoje neka sočiva koja ne morate skidati pre spavanja, mnogi stručnjaci to svakako uvek preporučuju. Jer, kada spavate sa sočivima na očima, oči vam postaju podložnije infekcijama. Uz to, mogu da se i nakupe neke bakterije na sočivima, mogu da vas žuljaju, a da to i ne znate i iziritiraju oko ili još gore – izazovu infekciju.

Kupanje

Ne nosite sočiva ni kada se tuširate ili idete na kupanje. Bazeni, morska voda, reke, pa i obična "česmovača" sadrže organizme koje stručno nazivaju acanthamoeba, a koji mogu da izazovu infekcije očiju. Zato ako zadržite sočiva na kupanju rizikujete i postajete podložni infekciji. Nikada ne koristite isti fiziološki rastvor jer povećavate rizik od infekcije. Kaseticu za čuvanje kontaktnih sočiva menjajte jednom mesečno ili bar svaka tri meseca. Kaseticu perete posle svake upotrebe i to rastvorom za čišćenje sočiva, a ne običnom vodom. Osušite ih na vazduhu. Tako ćete smanjiti rizik od razmnožavanja bakterija.

Očuvajte zdravlje svojih očiju: 5 namirnica za bolji vid

Mrena i druge degenerativne promene na oku možda ne mogu da se izbegnu, ali mogu da se uspore. Dodavanjem vitamina A, C i E, cinka, luteina, betakarotena i omega-3masnih kiselina u ishranu sačuvaćete vid. Savete je da se što manje oslanjate na dodatke vitamina u obliku raznih tableta.

Predstavljamo vam top pet namirnica za očuvanje zdravlja vaših očiju:

1. Sok od pomorandže

Vitamin C iz pomorandži blagotvorno deluje na zdravlje očiju. Poboljšava očni pritisak i može smanjiti rizik od katarakte, odnosno mrene (zamućenja u središtu sočiva zbog kojeg možete videti više slika). Uzimanjem 500 mg na dan vitamina C može da se uspori napredak senilne makularne degeneracije za oko 25 odsto i gubitak vidne oštrine za 19 odsto kod osoba sa visokim rizikom za bolesti, otkrila je jedna studija. Dve šoljice soka od pomorandže ili šoljica limunade osiguraće vam dovoljan nivo C vitamina.

2. Ostrige

Ova hrana je odličan izvor cinka, minerala koji je neophodan za zdravlje očiju i vida. Cink omogućava vitaminu A da proizvede pigment melanin koji štiti oči i koji je povezan sa poboljšanim noćnim vidom. Preporučuje se 40 do 80 mg cinka na dan, a tu količinu ćete naći u šest ostriga (76,3 mg cinka). Ostale namirnice koje su bogate cinkom su govedina, grašak i orasi. Ipak, ostrige su na prvom mestu po sadržaju ovog minerala.

3. Kelj

Ova vrsta povrća bogata je luteinom i zeaksantinom, antioksidansima koji se takođe nalaze u vašim očima – kaže nutricionistica Džoj Bauer. Antioksidansi štite oči od štetnih slobodnih radikala i upijaju 40 do 90 odsto intenzivnog plavog svetla. Kako tvrde stručnjaci, zeleno lisnato povrće poput kelja može da poveća gustinu pigmenta u delu mrežnjače koja je odgovorna za detaljan pregled. To nam pomaže u čitanju i na taj način dovodi do bolje zaštite mrežnajče i do manjeg rizika od makularne degeneracije oka.

4. Kikiriki

Vitamin E i omega-3 masne kiseline ključni su sastojci kikirikija. Vitamin E dokazano štiti od mrene i senilne makularne degeneracije, a osobe koje imaju nizak nivo omega-3 masnih kiselina (DHA i EPA) verovatno imaju bolesti oka kao što su dijabetička retinopatija, oštećenja krvnih žila mrežnjače koja mogu da uzrokuju slepilo.

5. Kinoa

Namirnice niskog glikemijskog indeksa, kao što je kinoa, smanjuju rizik od senilne makularne degeneracije za osam odsto. Dakle, uključite u ishranu integralne žitarice, poput kinoe, i zamenite ih za rafinirane ugljene hidrate poput belog hleba, prenosi “Haftington post”.